Majątek trwały w ewidencji księgowej, inwentaryzacji oraz sprawozdawczości finansowej i statystycznej (SG-01, F-03) jednostek samorządu terytorialnego
Szczegółowy program szkolenia:
- Środki trwałe w budowie
- pojęcie i przykłady środków trwałych w budowie,
- remont a inwestycja (ulepszenie) – podstawowe różnice na praktycznych przykładach,
- pierwsze wyposażenie inwestycji– przykłady. Co nie stanowi pierwszego wyposażenia,
- zakupy inwestycyjne,
- sposób postepowania w przypadku inwestycji zaniechanych,
- ewidencja środków trwałych w budowie.
- Środki trwałe
- cechy charakterystyczne środka trwałego,
- formy władania majątkiem (własność, trwały zarząd, użytkowanie),
- wycena środków trwałych,
- ewidencja środków trwałych,
- ulepszenia w obcych środkach trwałych,
- dokumenty związane z ewidencją środków trwałych – praktyczne wskazówki,
- Pozostałe środki trwałe
- czy pozostałe środki trwałe to też środki trwałe,
- zasady ewidencji pozostałych środków trwałych,
- kiedy można nie ewidencjonować pozostałych środków trwałych – praktyczne przykłady zapisów w polityce rachunkowości,
- ewidencja grupowa czy pojedyncza-wady i zalety na podstawie rozwiązań praktycznych,
- zasady prowadzenia księgi inwentarzowej – rozwiązania praktyczne.
- Wartości niematerialne i prawne
- pojęcie wartości niematerialnych i prawnych,
- zasady ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.
- Majątek trwały nabywany w ramach projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej
- zasady i metody prowadzenia wyodrębnionej ewidencji projektu w zakresie majątku trwałego,
- ewidencja środków trwałych w kontekście zachowania zasady trwałości projektu – praktyczne wskazówki.
- Klasyfikacja środków trwałych
- jak prawidłowo stosować klasyfikację środków trwałych,
- pojedynczy obiekt a zespół obiektów z punktu widzenia KŚT,
- klasyfikacja nasadzeń zieleni,
- klasyfikacja środków trwałych w kontekście prawidłowych odpisów amortyzacyjnych,
- klasyfikacja środków trwałych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
- Amortyzacja i umorzenie
- pojęcie umorzenia i amortyzacji,
- ustalenie stawek amortyzacji,
- umorzenie dotychczasowe – kiedy jest ewidencjonowane – przypadki praktyczne,
- umorzenie i amortyzacja środków trwałych ujmowanych w ewidencji z opóźnieniem,
- korekta błędnie wprowadzonej amortyzacji z powodu pomyłki lub przekwalifikowania środka do innej KŚT,
- ewidencja umorzenia i amortyzacji.
- Ewidencja gruntów
- problemy i wątpliwości związane z ewidencją gruntów (grunty oddane w wieczyste użytkowanie, grunty pod drogami wojewódzkimi i krajowymi na terenach miast na prawach powiatu, grunty skarbu państwa, którymi gospodaruje starosta),
- ewidencja prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- ewidencja gruntów otrzymanych w wieczyste użytkowanie,
- ewidencja księgowa gruntów a zasób nieruchomości,
- ujęcie w ewidencji gruntu w przypadku odstępu czasowego między dniem wywłaszczenia a dniem wypłaty odszkodowania,
- dokumentacja w zakresie ewidencji gruntów,
- zamiana nieruchomości,
- wyodrębniona ewidencja księgowa gruntów.
- Operacje na środkach trwałych
- nieodpłatne przekazanie środków trwałych,
- użyczenie środków trwałych,
- umowa, protokół przekazania czy dowód PT – który dokument jest niezbędny,
- elementy prawidłowo sporządzonej umowy darowizny,
- korekty podatku VAT a wartość początkowa środka trwałego,
- zasady odliczania podatku VAT przy realizacji inwestycji. Kiedy odliczać a kiedy nie,
- likwidacja środka trwałego,
- zasady funkcjonowania i zakres działania komisji likwidacyjnej,
- skład i zadania komisji likwidacyjnej,
- dokumentacja związana z likwidacją środka trwałego. Zasady wystawiania dowodu LT,
- jak wygląda likwidacja jednego z elementów zestawu (np. komputera, urządzenia zabawowego).
- Inwentaryzacja składników majątku trwałego
- istota i cel inwentaryzacji,
- dokumentacja inwentaryzacyjna,
- komisja inwentaryzacyjna, jej skład i zadania,
- instrukcja inwentaryzacyjna – definicja terenu strzeżonego – praktyczne wskazówki,
- terminy i częstotliwość inwentaryzacji,
- metody inwentaryzacji – praktyczne wskazówki, gotowe rozwiązania,
- inwentaryzacja w drodze spisu z natury,
- inwentaryzacja w drodze uzgadniania sald,
- inwentaryzacja drogą weryfikacji,
- inwentaryzacja a zgodność z zasobem nieruchomości,
- wytyczne w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji w sytuacji kryzysowej.
- Środki trwałe w sprawozdaniach finansowych – praktyczne wskazówki, gotowe rozwiązania
- środki trwałe w bilansie,
- środki trwałe w zestawieniu zmian w funduszu jednostki,
- środki trwałe w informacji dodatkowej do bilansu,
- zasady i sposoby dokonywania wyłączeń wzajemnych rozliczeń.
- Sprawozdania SG-01-statystyka gminy: środki trwałe i F-03 o stanie i ruchu środków trwałych
Sprawozdania statystyczne krok po kroku - Pytania i odpowiedzi
Prowadzący:
Tomasz Tkaczyk – ekonomista i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych, księgowości wydatków majątkowych oraz projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Od ponad 17 lat jest kierownikiem komórki zajmującej się ewidencją majątku trwałego, księgowością wydatków majątkowych, środków trwałych w budowie oraz projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnych w Urzędzie Miasta Lublin.
Od ponad 10 lat jest wykładowcą Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, gdzie prowadzi zajęcia na kursie rachunkowości budżetowej z zakresu majątku trwałego, rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz podstaw rachunkowości budżetowej. Przez ponad 3 lata prowadził szkolenia na temat środków trwałych w ogólnopolskiej firmie szkoleniowej.
Zdobywca tytułu „Wicemistrza Finansów Publicznych w jednostkach samorządowych”.
Autor publikacji w miesięczniku „Finanse Publiczne”.
Absolwent studiów na kierunku Ekonomia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także studiów podyplomowych: o specjalizacji rachunkowość oraz o specjalizacji zarządzanie projektami współfinansowanymi z Unii Europejskiej.
Posiadacz Certyfikatu Księgowego Ministerstwa Finansów oraz certyfikatu zarządzania projektami – PRINCE2 Foundation.
Terminy szkolenia:
17 styczeń 2025 r. (piątek)
godz. 9:00 – 15:00
Miejsce szkolenia:
szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting
Cena szkolenia: (za osobę)
490 zł do 15.01.2025 r.
550 zł od 16.01.2025 r.
Formularz zgłoszeniowy:
Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl