Najbliższe szkolenia:
-
Spis z natury w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w praktyce
Szczegółowe omówienie krok po kroku wszystkich czynności związanych z przygotowaniem, rozpoczęciem, przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji w drodze spisu z natury. Praktyczne przykłady i rozwiązania. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Specyfika rozliczania podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, samorządowych jednostkach budżetowych, zakładach budżetowych i instytucjach kultury w ujęciu praktycznym
Ustalenie podstawy i stawki podatku a także momentu powstania obowiązku podatkowego, katalog zwolnień, dokumentowanie czynności i odliczanie podatku VAT a przede wszystkim prawidłowa organizacja czynności związanych z rozliczaniem podatku VAT w JST Praktyczne przykłady i rozwiązania. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Problemowe zagadnienia z gospodarki finansowej instytucji kultury, plan finansowy, rachunkowość instytucji kultury
Właściwe opracowanie polityki rachunkowości, istota dotacji w instytucjach kultury, zasady ujmowania w ewidencji majątku trwałego i obrotowego, środki pieniężne, koszty, przychody i rozliczenia międzyokresowe, fundusze a także wynik finansowy i jego rozliczenie. Właściwe przygotowanie planu finansowego. Najczęstsze problemy w księgowości instytucji kultury. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Zarządzanie projektami unijnymi w perspektywie 2021-2027 – systemy CST2021, SOWA2021.EFS, SM EFS krok po kroku
Obsługa systemu CST2021 – od założenia konta organizacji i przydzielania ról współpracownikom, przez tworzenie i składanie wniosku aplikacyjnego, aż po rozliczanie realizowanego projektu. Omówienie systemu SOWA2021.EFS i SM EFS w zakresie projektów finansowanych z EFS+. Dobre praktyki prowadzenia korespondencji z instytucjami i najczęstsze błędy popełniane przez beneficjentów – ze wskazaniem sposobów ich unikania. Termin szkolenia: 30 maj 2025 godz. 8:00 – 14:00 Prowadzący: Prowadzący: Monika Kłos – praktyk i szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie i zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej.
-
Inwentaryzacja w jednostkach samorządu terytorialnego za 2025 r. w ujęciu praktycznym
Najczęstsze problemy, szczególne przypadki i praktyczne rozwiązania w zakresie przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji aktywów i pasywów jednostek samorządu terytorialnego za 2024 r. Przykłady najczęściej popełnianych błędów a także czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Ewidencja wybranych zdarzeń sprawiających problemy w księgowości budżetowej. Polityka rachunkowości, opracowanie planu kont dostosowanego do wymogów sporządzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych i sprawozdań finansowych
Właściwe opracowanie polityki rachunkowości oraz planu kont, warunkujące bezbłędne sporządzanie sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych oraz sprawozdań finansowych a także wyjaśnienie problemowych zagadnień w rachunkowości budżetowej. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Wykorzystanie, rozliczanie i kontrolowanie dotacji oświatowych w praktyce
Procedury i narzędzia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji oświatowych, rodzaje wydatków możliwych do sfinansowania z tych środków, w tym szczególne zasady wykorzystanie dotacji na kształcenie specjalne i wczesne wspomaganie rozwoju, a także obowiązki w zakresie rozliczania dotacji. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Majątek trwały w ewidencji księgowej, inwentaryzacji oraz sprawozdawczości finansowej i statystycznej (SG-01, F-03) jednostek samorządu terytorialnego
Najczęstsze problemy, zasady ewidencji, szczególne przypadki i rozwiązania, inwentaryzacja oraz sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych w tym w informacji dodatkowej do bilansu z uwzględnieniem wyłączeń wzajemnych rozliczeń. Sprawozdanie statystyczne SG-01 i F -03 krok po kroku. Praktyczne przykłady i rozwiązania. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
EAP XML Legislator narzędzie do przygotowywania aktów prawnych do publikacji w dziennikach urzędowych
EAP XML Legislator służy do przygotowania i przekazania aktów prawnych do publikacji w dziennikach urzędowych. Niejednokrotnie treść aktów, która jest przygotowana w innych aplikacjach i przeniesiona do tego systemu nie odpowiada układem rzeczywistemu widokowi. W treści znikają akapity a tabele w załącznikach się nie mieszczą. Na tym szkoleniu pokażemy i omówimy najczęściej popełniane błędy. Chcesz tworzyć akty prawne bezpośrednio w tej aplikacji? Pokażemy ją również od tej strony. Na szkoleniu będzie dużo przykładów i rozwiązań zaczerpniętych z Państwa codziennej pracy.
-
SJO BeSTi@ – sprawozdawczość jednostek organizacyjnych jako dokument elektroniczny, plany finansowe
System SJO BeSTi@ dla wydziałów finansowych jednostek organizacyjnych, który współgra z FK i BeSTi@ w JST jest świetnym rozwiązaniem, aby zapewnić spójność danych i w łatwy sposób je przekazywać pomiędzy systemami. Opiera się on na plikach XML, które importowane z jednego systemu „pasują” do drugiego. Ale aby wszystko ze sobą współgrało należy systemy odpowiednio do tego przygotować. O tym i wielu innych kwestiach opowiemy a przede wszystkim pokażemy na tym szkoleniu.
-
Sprawozdania budżetowe oraz w zakresie operacji finansowych jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych według obowiązujących przepisów za IV kwartał 2025 roku
Rodzaje i zasady sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych, a także omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy sporządzaniu sprawozdań. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych, ewidencja problematycznych operacji gospodarczych, sprawozdanie finansowe
Właściwe przygotowanie ewidencji księgowej, prawidłowe i kompletne przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów, bezbłędne sporządzanie sprawozdań finansowych i ich publikacja a także bieżące zagadnienia przysparzające najwięcej problemów w rachunkowości budżetowej, w tym m.in. ewidencja faktur prosumenckich. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.
-
Rachunkowość projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w jednostkach samorządu terytorialnego – jak uniknąć zastrzeżeń pokontrolnych i zwrotu dofinansowania
Zasady prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej, w tym środków trwałych. Jak zapewnić przestrzeganie zasady trwałości projektu. Praktyczne wskazówki jak uniknąć zastrzeżeń podczas kontroli oraz zwrotu dofinansowania. Dostosowanie przepisów wewnętrznych – praktyczne wskazówki. Przechowywanie i archiwizacja dokumentacji. Omówienie problematyki zgłoszonej przez uczestników.

