Ewidencja wybranych zdarzeń sprawiających problemy w księgowości budżetowej. Polityka rachunkowości, opracowanie planu kont dostosowanego do wymogów sporządzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych i sprawozdań finansowych

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Problemy z klasyfikacją i ewidencją zakupywanych programów komputerowych, licencji, dostępów do programów – kiedy powstają i należy zaksięgować wartości niematerialne i prawne, kiedy należy zaksięgować zakup usług.
  2. Przekazywanie majątku przez jednostki samorządu terytorialnego do spółek w aport, różnice w wyliczeniach podatku VAT należnego w zależności od zapisów aktu notarialnego, różnice między wartością księgową majątku, a wartością z wyceny. Ewidencja zdarzeń w tym zakresie.
  3. Ewidencja odszkodowań za przejęte nieruchomości – kiedy paragraf 459, kiedy 605 lub 606, jak poprawnie zaewidencjonować wartość środków trwałych w przypadku odwołań od wcześniej wypłaconych odszkodowań.
  4. Zwroty otrzymanych środków w następnym roku, w tym na realizacje wybranych programów, otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej – jak zaksięgować zwrot środków z paragrafu 669.
  5. Środki przekazywane na fundusz wsparcia policji i straży- klasyfikacja i ewidencja.
  6. Ewidencja faktur prosumenckich w formie rozliczeniowej net-billing.
  7. Dokumentacja polityki rachunkowości według ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. Omówienie zasad polityki rachunkowości dotyczących:
    a) określenia roku obrotowego i okresów sprawozdawczych,
    b) zasad ustalania wyniku finansowego,
    c) metod wyceny aktywów i pasywów,
    d) innych uregulowań, które powinny mieć odzwierciedlenie w polityce rachunkowości, możliwość zastosowania uproszczeń zgodnie z ustawą o rachunkowości,
    e) wykazu ksiąg rachunkowych,
    f) opisu systemu przetwarzania danych,
    g) systemu służącego ochronie danych.
  9. Zakładowy plan kont, uwzględnienie w zakładowym planie kont zapisów dostosowanych do obowiązku sporządzania sprawozdań budżetowych według nowego rozporządzenia z 29 stycznia 2025 r. , sprawozdań finansowych i z operacji finansowych:
    a) wykaz kont księgi głównej – ewidencji syntetycznej,
    b) zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych – ewidencji analitycznej i powiązanie kont analitycznych z kontami księgi głównej,
    c) zasady funkcjonowania kont występujących w budżecie gminy, zasady klasyfikacji zdarzeń, korespondencja kont.
    d) zasady funkcjonowania kont w jednostce budżetowej (urzędzie) zasady klasyfikacji zdarzeń, korespondencja kont,
    e) ważne wskazówki praktyczne,
    f) zasady funkcjonowania kont pozabilansowych.
  10. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący:

Elżbieta Dworak – wieloletni skarbnik miasta, biegły rewident, doświadczony praktyk i wykładowca z dziedziny rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej, współautorka i recenzent książek wydawnictwa C.H.Beck w Warszawie z zakresu sprawozdawczości i rachunkowości. Niekwestionowany autorytet w dziedzinie rachunkowości budżetowej, finansów publicznych i sprawozdawczości. Absolwentka Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych z rachunkowości Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Termin szkolenia:

17 wrzesień 2025 r. (środa)
godz. 9:00 – 15:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia (za osobę):

490 zł do 15.09.2025 r.

550 zł od 16.09.2025 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl albo zapisz się z dofinansowaniem UE



    * pozycje wymagane
    ** oświadczenie wymagane (proszę zaznaczyć jedną z pozycji)