Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2024 rok w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych, ewidencja problematycznych operacji gospodarczych, sprawozdanie finansowe

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego za czynności związane z zamknięciem roku budżetowego 2024 .
  2. Inwentaryzacja, jako podstawowy element warunkujący poprawne zamknięcie roku – spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja.
  3. Prawidłowa wycena aktywów i pasywów w powiązaniu z polityką rachunkowości. Uproszczenia w polityce rachunkowości.
  4. Ewidencja przekazanych na rok 2025 udziałów w podatku dochodowym i subwencji według nowej ustawy o dochodach JST.
  5. Prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
    a) umorzenie/amortyzacja, ewentualnie odpis z tytułu trwałej utraty wartości,
    b) należności i zobowiązania – długo i krótkoterminowe, wymagalne, dokonanie niezbędnych księgowań związanych z naliczeniem odsetek i odpisów aktualizujących,
    c) koszty na przełomie roku 2024/2025 – rzetelna ewidencja na koniec roku wszystkich kosztów,
    d) rozliczenia międzyokresowe – ewidencja i uproszczenia.
  6. Weryfikacja na koniec roku sald wynikających z ksiąg rachunkowych JST i prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
    a) środki pieniężne JST – na rachunku bankowym, w drodze, lokaty,
    b) należności i zobowiązania: długo i krótkoterminowe, naliczenie odsetek, naliczenie odpisów aktualizujących,
    c) rozliczenia międzyokresowe,
    d) wynik wykonania budżetu, wynik na operacjach niekasowych, skumulowany wynik budżetu,
    e) rezerwa na niewygasające wydatki.
  7. Analiza zaangażowania wydatków roku bieżącego i przyszłych lat – zobowiązania, a zaangażowanie.
  8. Wycena aktywów i pasywów jednostki w walutach obcych – naliczanie i ewidencja różnic kursowych na koniec roku w przykładach.
  9. Prawidłowa wycena operacji związanych z zaciągnięciem i spłatą zobowiązań finansowych – księgowanie zaciągnięcia i spłaty kredytu, pożyczki, obligacji, – czy należy naliczyć odsetki od tych zobowiązań na koniec roku, jak zaksięgować w budżecie, jak w jednostce na koniec roku 2024, zapłaty w roku 2025.
  10. Ujmowanie zdarzeń na koncie 130 realizowanych bezpośrednio z rachunku budżetu, wykorzystanie schematu tej ewidencji przy wpływających środkach na wyodrębnione rachunki i realizowanych wydatkach z tych rachunkach- księgowania na koniec roku, zwrócenie uwagi na nieprawidłowości w tym zakresie.
  11. Jak zaksięgować na koniec roku środki w drodze – w jednostce innej niż urząd, w urzędzie przy wspólnym rachunku bankowym budżetu i dochodów jednostki, w urzędzie przy odrębnych rachunkach bankowych budżetu i dochodów jednostki.
  12. Niezbędne księgowania na koniec roku:
    a) rozliczenie i ewidencja udzielonych dotacji, w tym dla parafii,
    b) ewidencja wydatków niewygasających,
    c) podatków przekazywanych przez inne organy.
  13. Rozliczenia jednostek budżetowych z budżetem – pobranych dochodów i niewykorzystanych środków, ewidencja pozostałych środków na rachunku dochodów własnych jednostek oświatowych.
  14. Rozliczenie otrzymanych dotacji – ewidencja, zwrot środków w następnym roku.
  15. Jak zaksięgować przypisane do zwrotu środki, otrzymane w roku 2024, a zwrócone w roku 2025 – zasady i ewidencja.
  16. Dokonanie innych niezbędnych księgowań przed zamknięciem roku: przeksięgowania roczne dochodów i wydatków budżetowych, rozliczenie wydatków inwestycyjnych.
  17. Ustalenie wyniku finansowego i funduszu jednostki.
  18. Konta pozabilansowe i ich rozliczenie.
  19. Zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, zestawienie sald ksiąg pomocniczych, uzgodnienie zapisów ewidencji syntetycznej z ewidencją analityczną.
  20. Wstępne i trwałe zamknięcie/otwarcie ksiąg rachunkowych 2024/2025.
  21. Ewidencja faktur prosumenckich w formie rozliczeniowej net-billing w świetle linii orzecznictwa.
  22. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
    a) bilansu z wykonania budżetu,
    b) rachunku zysków i strat,
    c) zestawienia zmian w funduszu jednostki,
    d) bilansu jednostki.
  23. Przygotowanie danych do sporządzenia informacji dodatkowej jednostkowej i zbiorczej, szczegółowe omówienie sposobu prezentowania danych w tej części sprawozdania finansowego, tabele pomocne do sporządzenia informacji dodatkowej.
  24. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący:

Elżbieta Dworak – wieloletni skarbnik miasta, biegły rewident, doświadczony praktyk i wykładowca z dziedziny rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej, współautorka i recenzent książek wydawnictwa C.H.Beck w Warszawie z zakresu sprawozdawczości i rachunkowości. Niekwestionowany autorytet w dziedzinie rachunkowości budżetowej, finansów publicznych i sprawozdawczości. Absolwentka Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych z rachunkowości Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Termin szkolenia:

23 styczeń 2025 r. (czwartek)
godz. 9:00 – 15:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia (za osobę):

490 zł do 21.01.2025 r.

550 zł od 22.01.2025 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl