Rachunkowość projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w jednostkach samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej 2021-2027 – jak uniknąć zastrzeżeń pokontrolnych i zwrotu dofinansowania

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021-2027,
  2. Cel i podstawa prawna prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
    a. regulacje unijne,
    b. regulacje krajowe,
    c. umowa o dofinansowanie,
    d. wytyczne programowe Instytucji Zarządzającej.
  3. Regulacje wewnętrzne w zakresie rachunkowości w zakresie realizacji projektów wspófinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
    a. polityka rachunkowości i zakładowy plan kont,
    b. instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dowodów księgowych,
    c. inne dokumenty wewnętrzne.
  4. Dostosowanie polityki rachunkowości do wymagań związanych z prowadzeniem wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu – rozwiązania praktyczne,
    a. odrębne konta księgowe dla każdego z realizowanych projektów,
    b. odrębne rejestry księgowe dla każdego projektu,
    c. odrębny kod księgowy,
    d. odrębna ewidencja aktywów trwałych.
  5. Sposoby prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej – praktyczne przykłady,
    a. wyodrębniona ewidencja poza systemem księgowym,
    b. wyodrębniona ewidencja w systemie księgowym:
    c. wyodrębnienie kont księgowych i rejestrów księgowych,
    d. odrębny kod księgowy,
    e. odrębna ewidencja aktywów trwałych.
  6. Sposoby stosowania odpowiedniego kodu księgowego,
    a. kod księgowy poza systemem księgowym,
    b. kod księgowy w systemie księgowym.
  7. Ewidencja dotacji unijnych na przykładach,
    a. ewidencja dotacji otrzymywanej w formie zaliczki,
    b. ewidencja dotacji otrzymywanej w formie refundacji.
  8. Klasyfikacja budżetowa a wyodrębniona ewidencja księgowa,
  9. Zasady klasyfikowania środków i wydatków z Krajowego Planu Odbudowy,
  10. Wyodrębnienie operacji mających miejsce przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu – rozwiązania praktyczne,
  11. Wyodrębniona ewidencja operacji w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu – praktyczne wskazówki,
    a. terminy i warunki dokonywania przeksięgowań,
    b. postępowanie z dokumentacją projektu.
  12. Wyodrębniona ewidencja – koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne – jak i dlaczego wyodrębnić,
  13. Odpowiednie prowadzenie ewidencji księgowej jako warunek zachowania trwałości projektu – przykłady i rozwiązania praktyczne,
  14. Dokumentacja finansowo – księgowa projektów,
    a. rodzaje „projektowych” dowodów księgowych,
    b. sposób opisywania i niezbędne elementy dowodów księgowych.
  15. Najczęściej popełniane błędy w zakresie wyodrębnionej ewidencji księgowej i kodu księgowego na przykładach,
  16. Konsekwencje związane z brakiem wyodrębnionej ewidencji,
  17. Kontrole prawidłowości stosowania wyodrębnionej ewidencji i kodu księgowego oraz trwałości projektu,
    a. kontrole projektu na miejscu,
    b. kontrole w trakcie i na zakończenie realizacji projektu,
    c. kontrole trwałości projektu.
  18. Archiwizacja dokumentacji projektowej – dobre praktyki,
    a. przepisy ogólnie obowiązujące,
    b. umowa o dofinansowanie.
  19. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący:

Tomasz Tkaczyk – ekonomista i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakresie księgowości projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, wydatków majątkowych oraz środków trwałych. Od ponad 16 lat jest kierownikiem komórki zajmującej się księgowością projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnych, wydatków majątkowych, środków trwałych w budowie oraz ewidencją majątku trwałego w Urzędzie Miasta Lublin.
Od ponad 9 lat jest wykładowcą Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, gdzie prowadzi zajęcia na kursie rachunkowości budżetowej z zakresu rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, majątku trwałego oraz podstaw rachunkowości budżetowej. Przez ponad 3 lata prowadził szkolenia w ogólnopolskiej firmie szkoleniowej.
Zdobywca tytułu „Wicemistrza Finansów Publicznych w jednostkach samorządowych”.
Autor publikacji w miesięczniku „Finanse Publiczne”.
Absolwent studiów na kierunku Ekonomia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także studiów podyplomowych: o specjalizacji rachunkowość oraz o specjalizacji zarządzanie projektami współfinansowanymi z Unii Europejskiej.
Posiadacz Certyfikatu Księgowego Ministerstwa Finansów oraz certyfikatu zarządzania projektami – PRINCE2 Foundation.

Terminy szkolenia:

13 listopad 2024 (środa)
godz. 9:00 – 14:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia (za osobę):

460 zł do 11.11.2024 r.

500 zł od 12.11.2024 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl