Majątek trwały w ewidencji księgowej, inwentaryzacji oraz sprawozdawczości finansowej i statystycznej (SG-01, F-03) jednostek samorządu terytorialnego

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Środki trwałe w budowie
    • pojęcie i przykłady środków trwałych w budowie,
    • remont a inwestycja (ulepszenie) – podstawowe różnice na praktycznych przykładach,
    • pierwsze wyposażenie inwestycji– przykłady. Co nie stanowi pierwszego wyposażenia,
    • zakupy inwestycyjne,
    • sposób postepowania w przypadku inwestycji zaniechanych,
    • ewidencja środków trwałych w budowie.
  2. Środki trwałe
    • cechy charakterystyczne środka trwałego,
    • formy władania majątkiem (własność, trwały zarząd, użytkowanie),
    • wycena środków trwałych,
    • ewidencja środków trwałych,
    • ulepszenia w obcych środkach trwałych,
    • dokumenty związane z ewidencją środków trwałych – praktyczne wskazówki,
  3. Pozostałe środki trwałe
    • czy pozostałe środki trwałe to też środki trwałe,
    • zasady ewidencji pozostałych środków trwałych,
    • kiedy można nie ewidencjonować pozostałych środków trwałych – praktyczne przykłady zapisów w polityce rachunkowości,
    • ewidencja grupowa czy pojedyncza-wady i zalety na podstawie rozwiązań praktycznych,
    • zasady prowadzenia księgi inwentarzowej – rozwiązania praktyczne.
  4. Wartości niematerialne i prawne
    • pojęcie wartości niematerialnych i prawnych,
    • zasady ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.
  5. Majątek trwały nabywany w ramach projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej
    • zasady i metody prowadzenia wyodrębnionej ewidencji projektu w zakresie majątku trwałego,
    • ewidencja środków trwałych w kontekście zachowania zasady trwałości projektu – praktyczne wskazówki.
  6. Klasyfikacja środków trwałych
    • jak prawidłowo stosować klasyfikację środków trwałych,
    • pojedynczy obiekt a zespół obiektów z punktu widzenia KŚT,
    • klasyfikacja nasadzeń zieleni,
    • klasyfikacja środków trwałych w kontekście prawidłowych odpisów amortyzacyjnych,
    • klasyfikacja środków trwałych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
  7. Amortyzacja i umorzenie
    • pojęcie umorzenia i amortyzacji,
    • ustalenie stawek amortyzacji,
    • umorzenie dotychczasowe – kiedy jest ewidencjonowane – przypadki praktyczne,
    • umorzenie i amortyzacja środków trwałych ujmowanych w ewidencji z opóźnieniem,
    • korekta błędnie wprowadzonej amortyzacji z powodu pomyłki lub przekwalifikowania środka do innej KŚT,
    • ewidencja umorzenia i amortyzacji.
  8. Ewidencja gruntów
    • problemy i wątpliwości związane z ewidencją gruntów (grunty oddane w wieczyste użytkowanie, grunty pod drogami wojewódzkimi i krajowymi na terenach miast na prawach powiatu, grunty skarbu państwa, którymi gospodaruje starosta),
    • ewidencja prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    • ewidencja gruntów otrzymanych w wieczyste użytkowanie,
    • ewidencja księgowa gruntów a zasób nieruchomości,
    • ujęcie w ewidencji gruntu w przypadku odstępu czasowego między dniem wywłaszczenia a dniem wypłaty odszkodowania,
    • dokumentacja w zakresie ewidencji gruntów,
    • zamiana nieruchomości,
    • wyodrębniona ewidencja księgowa gruntów.
  9. Operacje na środkach trwałych
    • nieodpłatne przekazanie środków trwałych,
    • użyczenie środków trwałych,
    • umowa, protokół przekazania czy dowód PT – który dokument jest niezbędny,
    • elementy prawidłowo sporządzonej umowy darowizny,
    • korekty podatku VAT a wartość początkowa środka trwałego,
    • zasady odliczania podatku VAT przy realizacji inwestycji. Kiedy odliczać a kiedy nie,
    • likwidacja środka trwałego,
    • zasady funkcjonowania i zakres działania komisji likwidacyjnej,
    • skład i zadania komisji likwidacyjnej,
    • dokumentacja związana z likwidacją środka trwałego. Zasady wystawiania dowodu LT,
    • jak wygląda likwidacja jednego z elementów zestawu (np. komputera, urządzenia zabawowego).
  10. Inwentaryzacja składników majątku trwałego
    • istota i cel inwentaryzacji,
    • dokumentacja inwentaryzacyjna,
    • komisja inwentaryzacyjna, jej skład i zadania,
    • instrukcja inwentaryzacyjna – definicja terenu strzeżonego – praktyczne wskazówki,
    • terminy i częstotliwość inwentaryzacji,
    • metody inwentaryzacji – praktyczne wskazówki, gotowe rozwiązania,
    • inwentaryzacja w drodze spisu z natury,
    • inwentaryzacja w drodze uzgadniania sald,
    • inwentaryzacja drogą weryfikacji,
    • inwentaryzacja a zgodność z zasobem nieruchomości,
    • wytyczne w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji w sytuacji kryzysowej.
  11. Środki trwałe w sprawozdaniach finansowych – praktyczne wskazówki, gotowe rozwiązania
    • środki trwałe w bilansie,
    • środki trwałe w zestawieniu zmian w funduszu jednostki,
    • środki trwałe w informacji dodatkowej do bilansu,
    • zasady i sposoby dokonywania wyłączeń wzajemnych rozliczeń.
  12. Sprawozdania SG-01-statystyka gminy: środki trwałe i F-03 o stanie i ruchu środków trwałych
    Sprawozdania statystyczne krok po kroku
  13. Pytania i odpowiedzi

Prowadzący:

Tomasz Tkaczyk – ekonomista i praktyk z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakresie środków trwałych, księgowości wydatków majątkowych oraz projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Od ponad 17 lat jest kierownikiem komórki zajmującej się ewidencją majątku trwałego, księgowością wydatków majątkowych, środków trwałych w budowie oraz projektów współfinansowanych ze środków bezzwrotnych w Urzędzie Miasta Lublin.
Od ponad 10 lat jest wykładowcą Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, gdzie prowadzi zajęcia na kursie rachunkowości budżetowej z zakresu majątku trwałego, rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz podstaw rachunkowości budżetowej. Przez ponad 3 lata prowadził szkolenia na temat środków trwałych w ogólnopolskiej firmie szkoleniowej.
Zdobywca tytułu „Wicemistrza Finansów Publicznych w jednostkach samorządowych”.
Autor publikacji w miesięczniku „Finanse Publiczne”.
Absolwent studiów na kierunku Ekonomia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także studiów podyplomowych: o specjalizacji rachunkowość oraz o specjalizacji zarządzanie projektami współfinansowanymi z Unii Europejskiej.
Posiadacz Certyfikatu Księgowego Ministerstwa Finansów oraz certyfikatu zarządzania projektami – PRINCE2 Foundation.

Terminy szkolenia:

17 styczeń 2025 r. (piątek)
godz. 9:00 – 15:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia: (za osobę)

490 zł do 15.01.2025 r.

550 zł od 16.01.2025 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl