BeSTi@ – narzędzie do przygotowywania i przekazywania sprawozdań budżetowych i finansowych, WPF i budżetu

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Przygotowanie BeSTi@ do pracy – aktualizacja systemu, jednostek, klasyfikacji budżetowej. Przygotowanie słownika przedsięwzięć i słownika zadań do budżetu.
  2. Konfiguracja załączników w budżecie – kolumny „podstawowe” a dodane przez użytkownika – np. jednostka, zadanie.
  3. Funkcje systemu przyspieszające pracę przy tworzeniu uchwały budżetowej:
    a) na podstawie projektu budżetu,
    b) na podstawie planów finansowych,
    c) z zewnętrznych systemów.
  4. Zasady pracy z poszczególnymi załącznikami uchwały budżetowej, w szczególności:
    a) efektywne korzystanie z różnych wariantów dostępnych w podglądach wydruku, przygotowanie załącznika zadań zleconych, przygotowanie zestawienia zmian w budżecie,
    b) nowy podgląd wydruku – porównanie budżetu z planem finansowym
    c) praca ze słownikami w module Uchwały,
    d) „ukryte” funkcje pozwalające przenieść do Excela poszczególne dane z załączników,
    e) grupowanie na załącznikach pozwalające na szybkie podsumowania, np. finansowania innych środków niż własne,
    f) załączniki do budżetu, które nie są wymienione w sekcji „Załączniki”, np. dotacje, gospodarowanie odpadami, fundusz sołecki.
  5. Zmiany w budżecie dokonane przez Radę i Zarząd przygotowane na podstawie budżetu i planów finansowych.
  6. WPF na podstawie już wprowadzonych danych, konfiguracja pozwalająca najefektywniej wykorzystać system w codziennej pracy:
    a) rodzaje wydruków i ich możliwości,
    b) Analiza WPF – eksport danych do Excela.
  7. Zmiany WPF:
    a) wykorzystanie kreatorów, funkcji do ukrywania kolumn, Excela,
    b) słownik Przedsięwzięć, kiedy można w nim dokonać zmian, archiwizacja zrealizowanych, czy tych z których JST zrezygnowała,
    c) usuwanie przedsięwzięć z załącznika,
    d) sprostowanie/skorygowanie WPF wysłanego do RIO.
  8. Zbiorcza sprawozdawczość kwartalna.
  9. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa:
    a) sprawozdawczość jednostkowa – z systemów FK lub z systemu SJO BeSTi@ – pliki XML,
    b) agregacja sprawozdań jednostkowych,
    c) sprawozdawczość miesięczna, samodzielne otwarcie okresu sprawozdawczego innego niż MF,
    d) uzupełnianie druków sprawozdań po dodaniu nowej jednostki lub przypadkowym usunięciu,
    e) funkcje usprawniające pracę w module Sprawozdania – grupowanie pozwalające na szybkie podsumowania, np. sumowanie wynagrodzeń, weryfikacja, działanie statusów, podpisy bez konieczności otwierania każdego sprawozdania, weryfikacja planu z budżetem,
    f) podglądy wydruków i różna prezentacja danych, np. z opisem klasyfikacji budżetowej, z wybranych jednostek,
    g) wykorzystanie formularzy XLS opublikowanych na stronie Ministerstwa Finansów – sprawozdawczość JOP,
    h) wymiana plików XML pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a jednostką organizacyjną.
  10. Omówienie modułu Raporty usprawniającego codzienną pracę w systemie BeSTi@, działanie przykładowych raportów.
  11. Pytania i odpowiedzi.

Szkolenie skierowane jest do kierownictwa jednostek samorządu terytorialnego, skarbników, pracowników wydziałów planowania budżetu, finansów i księgowości, w szczególności zajmujących się sporządzaniem i przekazywaniem obowiązującej sprawozdawczości budżetowej i finansowej a także przygotowywaniem budżetu i wieloletniej prognozy finansowej.

Prowadzący:

Agnieszka Oponowicz – wieloletni pracownik Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie. Od 2008 roku trener systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego „BeSTi@”, trener systemu do zarządzania planami finansowymi „SJOBesti@”. Od kilku lat również trener systemu do przekazywania aktów prawnych do publikacji w dziennikach urzędowych „Legislator”. Członek kapituły konkursu „Przejrzysta strona BIP”, organizowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (2011 r.), wykładowca w projekcie „Podkarpacki System e-Administracji Publicznej” (2013-2014). Od 2018 roku wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Terminy szkolenia:

21 maj 2025 r. (środa)
godz. 10:00 – 14:30

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia: (za osobę)

490 zł do 19.05.2025 r.

550 zł od 20.05.2025 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl albo zapisz się z dofinansowaniem UE



    * pozycje wymagane
    ** oświadczenie wymagane (proszę zaznaczyć jedną z pozycji)