Pomoc publiczna i pomoc de minimis udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostatnich zmian

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Wprowadzenie do pomocy publicznej i de minimis
    a) definicja pomocy publicznej wg art. 107 TFUE,
    b) różnice między pomocą publiczną a pomocą de minimis,
    c) obowiązki JST jako podmiotów udzielających pomocy,
    d) przykłady pomocy w praktyce JST.
  2. Zmiany przepisów od 2024 roku
    a) rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2831 dotyczące pomocy de minimis na lata 2024 – 2030. (Limit pomocy de minimis, metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe), zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną), centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
    b) rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2832 dotyczące pomocy de minimis w ramach UOIG na lata 2024 – 2030 – nowe limity i obowiązki
    c) definicja „jednego przedsiębiorstwa”,
    d) aktualizacja krajowych przepisów (ustawy: o finansach publicznych, podatkach i opłatach lokalnych, podatku leśnym, podatku rolnym, gospodarce nieruchomościami),
    e) zmiany w systemie SUDOP,
  3. Pomoc de minimis w praktyce JST
    a) pomoc publiczna i de minimis w podatkach i opłatach lokalnych
    -ulgi, zwolnienia, odroczenia, umorzenia – kiedy stanowią pomoc publiczną,
    – pomoc de minimis udzielana w trybie Ordynacji podatkowej.
    – pomoc indywidualna a uchwały o charakterze generalnym
    – przykłady praktyczne:
    • zwolnienie z podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis,
    • ulgi w podatku rolnym jako pomoc publiczna i de minimis
    • pomoc dla przedsiębiorców w ramach programów wsparcia.
    b) pomoc publiczna w gospodarowaniu nieruchomościami gminy
    – najem, dzierżawa, sprzedaż nieruchomości na warunkach preferencyjnych,
    – jak ustalić, czy transakcja zawiera element pomocy publicznej,
    – metody ustalania wartości rynkowej i wartości pomocy,
    – wpływ art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (zbycie nieruchomości na rzecz przedsiębiorcy bez przetargu) – a pomoc de minimis.
    c) programy pomocy de minimis uchwalane przez gminę
    – zwolnienia z podatku od nieruchomości / różnicowanie stawek podatkowych,
    – ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
    – dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
    – dotacje celowe przeznaczone na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest),
  4. Obowiązki formalne JST – Zasady dokumentowania i ewidencjonowania pomocy
    a) weryfikacja przedsiębiorców i powiązań,
    b) formularze i dokumentacja (zaświadczenia, oświadczenia),
    c) jakie dokumenty musi posiadać gmina – lista kontrolna JST.
    d) zasady raportowania do SUDOP i UOKiK,
    e) ewidencja udzielonej pomocy (pomoc publiczna i de minimis),
    f) jak prawidłowo weryfikować limity pomocy – oświadczenia przedsiębiorcy,
    g) najczęstsze błędy wykazywane przez NIK i RIO.
  5. Studium przypadków i orzecznictwo
    a) praktyczne przypadki z JST,
    b) błędy w naliczaniu pomocy,
    c) orzeczenia TSUE i sądów krajowych.
  6. Kontrole i odpowiedzialność za błędne udzielenie pomocy
    a) kontrole NIK, RIO i UOKiK – na co zwracają uwagę,
    b) odpowiedzialność jednostki i pracowników w przypadku błędnego rozpoznania pomocy,
    c) najczęstsze błędy i nieprawidłowości (analiza przypadków),
    d) kiedy pomoc nie jest pomocą? Studium przypadków,
    e) jak uniknąć błędów przy udzielaniu ulg i zniżek.
    f) przykłady sankcji i konieczność odzyskania nienależnej pomocy.
  7. Konsultacje i analiza przypadków uczestników
    a) dyskusja nad rzeczywistymi przypadkami JST,
    b) przegląd stosowanych dokumentów i procedur,
    c) rekomendacje i dobre praktyki.

Prowadzący:

Michał Matras – radca prawny, specjalista w zakresie pomocy publicznej, podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz w organach sprawujących nadzór nad ich działalnością, doświadczony trener w zakresie pomocy publicznej.

Terminy szkolenia:

23 październik 2025 r. (czwartek)
godz. 9:00 – 15:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia: (za osobę)

490 zł do 21.10.2025 r.

550 zł od 22.10.2025 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl albo zapisz się z dofinansowaniem UE



    * pozycje wymagane
    ** oświadczenie wymagane (proszę zaznaczyć jedną z pozycji)