
Pomoc publiczna i pomoc de minimis udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostatnich zmian
Szczegółowy program szkolenia:
- Wprowadzenie do pomocy publicznej i de minimis
a) definicja pomocy publicznej wg art. 107 TFUE,
b) różnice między pomocą publiczną a pomocą de minimis,
c) obowiązki JST jako podmiotów udzielających pomocy,
d) przykłady pomocy w praktyce JST. - Zmiany przepisów od 2024 roku
a) rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2831 dotyczące pomocy de minimis na lata 2024 – 2030. (Limit pomocy de minimis, metodologia obliczania 3-letniego limitu pomocy de minimis (lata podatkowe, a lata kalendarzowe), zasady kumulacji pomocy de minimis (z innymi rodzajami pomocy de minimis oraz z pomocą publiczną), centralny rejestr pomocy de minimis od 2026 r.
b) rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 2023/2832 dotyczące pomocy de minimis w ramach UOIG na lata 2024 – 2030 – nowe limity i obowiązki
c) definicja „jednego przedsiębiorstwa”,
d) aktualizacja krajowych przepisów (ustawy: o finansach publicznych, podatkach i opłatach lokalnych, podatku leśnym, podatku rolnym, gospodarce nieruchomościami),
e) zmiany w systemie SUDOP, - Pomoc de minimis w praktyce JST
a) pomoc publiczna i de minimis w podatkach i opłatach lokalnych
-ulgi, zwolnienia, odroczenia, umorzenia – kiedy stanowią pomoc publiczną,
– pomoc de minimis udzielana w trybie Ordynacji podatkowej.
– pomoc indywidualna a uchwały o charakterze generalnym
– przykłady praktyczne:
• zwolnienie z podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis,
• ulgi w podatku rolnym jako pomoc publiczna i de minimis
• pomoc dla przedsiębiorców w ramach programów wsparcia.
b) pomoc publiczna w gospodarowaniu nieruchomościami gminy
– najem, dzierżawa, sprzedaż nieruchomości na warunkach preferencyjnych,
– jak ustalić, czy transakcja zawiera element pomocy publicznej,
– metody ustalania wartości rynkowej i wartości pomocy,
– wpływ art. 37 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (zbycie nieruchomości na rzecz przedsiębiorcy bez przetargu) – a pomoc de minimis.
c) programy pomocy de minimis uchwalane przez gminę
– zwolnienia z podatku od nieruchomości / różnicowanie stawek podatkowych,
– ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych.
– dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru,
– dotacje celowe przeznaczone na finansowanie środowiska i gospodarki wodnej (m.in. wymiana źródeł ogrzewania, modernizacja kotłowni, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, likwidacja przydomowych oczyszczalni ścieków, utylizacja odpadów zawierających azbest), - Obowiązki formalne JST – Zasady dokumentowania i ewidencjonowania pomocy
a) weryfikacja przedsiębiorców i powiązań,
b) formularze i dokumentacja (zaświadczenia, oświadczenia),
c) jakie dokumenty musi posiadać gmina – lista kontrolna JST.
d) zasady raportowania do SUDOP i UOKiK,
e) ewidencja udzielonej pomocy (pomoc publiczna i de minimis),
f) jak prawidłowo weryfikować limity pomocy – oświadczenia przedsiębiorcy,
g) najczęstsze błędy wykazywane przez NIK i RIO. - Studium przypadków i orzecznictwo
a) praktyczne przypadki z JST,
b) błędy w naliczaniu pomocy,
c) orzeczenia TSUE i sądów krajowych. - Kontrole i odpowiedzialność za błędne udzielenie pomocy
a) kontrole NIK, RIO i UOKiK – na co zwracają uwagę,
b) odpowiedzialność jednostki i pracowników w przypadku błędnego rozpoznania pomocy,
c) najczęstsze błędy i nieprawidłowości (analiza przypadków),
d) kiedy pomoc nie jest pomocą? Studium przypadków,
e) jak uniknąć błędów przy udzielaniu ulg i zniżek.
f) przykłady sankcji i konieczność odzyskania nienależnej pomocy. - Konsultacje i analiza przypadków uczestników
a) dyskusja nad rzeczywistymi przypadkami JST,
b) przegląd stosowanych dokumentów i procedur,
c) rekomendacje i dobre praktyki.
Prowadzący:
Michał Matras – radca prawny, specjalista w zakresie pomocy publicznej, podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz w organach sprawujących nadzór nad ich działalnością, doświadczony trener w zakresie pomocy publicznej.
Terminy szkolenia:
23 październik 2025 r. (czwartek)
godz. 9:00 – 15:00
Miejsce szkolenia:
szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting
Cena szkolenia: (za osobę)
490 zł do 21.10.2025 r.
550 zł od 22.10.2025 r.
Formularz zgłoszeniowy:
Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl albo zapisz się z dofinansowaniem UE