Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych, ewidencja problematycznych operacji gospodarczych, sprawozdanie finansowe

Szczegółowy program szkolenia:

  1. Inwentaryzacja, jako podstawowy element warunkujący poprawne zamknięcie roku – spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja.
  2. Księgowanie nadpłat wydatków na koniec roku, ewidencja faktur korygujących.
  3. Ewidencja środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, w tym przypadek, kiedy środki otrzymuje jednostka budżetowa.
  4. Środki Funduszu Solidarnościowego i ich ewidencja.
  5. Ewidencja na koniec roku korekty VAT, różnic groszowych, jakie paragrafy dla różnic groszowych.
  6. Ewidencja przekazanych na rok 2026 udziałów w podatku dochodowym i subwencji.
  7. Zagadnienia związane z niewykorzystanymi środkami unijnymi pozostającymi na rachunku – wykazanie w roku 2025, w planie budżetu 2026 oraz w ewidencji księgowej
  8. Prawidłowa wycena aktywów i pasywów w powiązaniu z polityką rachunkowości. Uproszczenia w polityce rachunkowości. Prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
    a) umorzenie/amortyzacja, ewentualnie odpis z tytułu trwałej utraty wartości,
    b) należności i zobowiązania – długo i krótkoterminowe, wymagalne, dokonanie niezbędnych księgowań związanych z naliczeniem odsetek i odpisów aktualizujących,
    c) koszty na przełomie roku 2025/2026 – rzetelna ewidencja na koniec roku wszystkich kosztów,
    d) rozliczenia międzyokresowe – ewidencja i uproszczenia.
  9. Weryfikacja na koniec roku sald wynikających z ksiąg rachunkowych JST i prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
    a) środki pieniężne JST – na rachunku bankowym, w drodze, lokaty,
    b) należności i zobowiązania: długo i krótkoterminowe, naliczenie odsetek, naliczenie odpisów aktualizujących,
    c) rozliczenia międzyokresowe,
    d) wynik wykonania budżetu, wynik na operacjach niekasowych, skumulowany wynik budżetu,
    e) rezerwa na niewygasające wydatki.
  10. Wycena aktywów i pasywów jednostki w walutach obcych – ewidencja różnic kursowych na koniec.
  11. Prawidłowa wycena operacji związanych z zaciągnięciem i spłatą zobowiązań finansowych – księgowanie zaciągnięcia i spłaty kredytu, pożyczki, obligacji, – czy należy naliczyć odsetki od tych zobowiązań na koniec roku, jak zaksięgować w budżecie, jak w jednostce na koniec roku 2025, zapłaty w roku 2026.
  12. Ewidencja podatków lokalnych – zapłata przez podatnika w grudniu poprzedniego roku, a wpływ w styczniu następnego roku.
  13. Środki pieniężne w drodze z tytułu zapłat karta płatniczą na koniec roku – ewidencja.
  14. Niezbędne księgowania na koniec roku, w tym :
    a) rozliczenie i ewidencja udzielonych dotacji,
    b) ewidencja wydatków niewygasających,
    c) obowiązek rozliczenia otrzymanych dotacji.
  15. Rozliczenia jednostek budżetowych z budżetem – pobranych dochodów i niewykorzystanych środków, ewidencja pozostałych środków na rachunku dochodów własnych jednostek oświatowych.
  16. Jak zaksięgować przypisane otrzymane środki w roku 2025, obowiązek zwrotu w roku 2026 – zasady i ewidencja.
  17. Dokonanie innych niezbędnych księgowań przed zamknięciem roku: przeksięgowania roczne dochodów i wydatków budżetowych, rozliczenie wydatków inwestycyjnych.
  18. Ustalenie wyniku finansowego i funduszu jednostki.
  19. Konta pozabilansowe i ich rozliczenie.
  20. Zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, zestawienie sald ksiąg pomocniczych, uzgodnienie zapisów ewidencji syntetycznej z ewidencją analityczną.
  21. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
    a) bilansu z wykonania budżetu,
    b) rachunku zysków i strat,
    c) zestawienia zmian w funduszu jednostki,
    d) bilansu jednostki.
  22. Przygotowanie danych do sporządzenia informacji dodatkowej jednostkowej i zbiorczej, szczegółowe omówienie sposobu prezentowania danych w tej części sprawozdania finansowego, tabele pomocne do sporządzenia informacji dodatkowej.
  23. Łączne sprawozdanie finansowe – zasady dokonywania wyłączeń.
  24. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący:

Elżbieta Dworak – wieloletni skarbnik miasta, biegły rewident, doświadczony praktyk i wykładowca z dziedziny rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej, współautorka i recenzent książek wydawnictwa C.H.Beck w Warszawie z zakresu sprawozdawczości i rachunkowości. Niekwestionowany autorytet w dziedzinie rachunkowości budżetowej, finansów publicznych i sprawozdawczości. Absolwentka Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz studiów podyplomowych z rachunkowości Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Termin szkolenia:

22 styczeń 2026 r. (środa)
godz. 9:00 – 15:00

Miejsce szkolenia:

szkolenie online, platforma szkoleniowa ClickMeeting

Cena szkolenia (za osobę):

499 zł do 19.01.2026 r.

550 zł od 20.01.2026 r.

Formularz zgłoszeniowy:

Wypełnij online lub pobierz formularz zgłoszeniowy (doc), wypełnij i prześlij skan na adres: biuro@twpszkolenia.pl albo zapisz się z dofinansowaniem UE



    * pozycje wymagane
    ** oświadczenie wymagane (proszę zaznaczyć jedną z pozycji)